Procurement Project Manager –Digitalization and Analytics

De grundläggande värderingar omsorg, mod och ansvar genomsyrar Bolidens verksamhet i alla led. Genom strategin med egna gruvor och smältverk arbetar Boliden mot visionen att bli det mest klimatvänliga och respekterade metalföretaget i världen.

Om tjänsten

Bolidens inköpsorganisation består av 50 kollegor placerade runt om i Norden och Irland. Denna tjänst är för närvarande placerad på huvudkontoret i Stockholm men alternativ stationeringsort är möjlig. Eftersom tjänsten innebär arbete över hela gruppen kan resor förekomma.

I denna roll får du lära dig mycket. Du jobbar nära inköpsledningen och får möjlighet att verka mot Bolidens samtliga enheter vilket gör att du snabbt bygger ett brett kontaktnät inom företaget. Du får vidare möjlighet att arbeta med både inköpsprojekt och utvecklingsprojekt. Du rapporterar till Head of Procurement Development.

Arbetsuppgifter

Rollen innebär att du får ansvar för att vidareutveckla inköpsfunktionens digitala infrastruktur vilket i dagsläget inkluderar verktyg för tex e-sourcing, contract management, spend analys och inköpsplanering. Tillsammans med IT-avdelningen och externa samarbetspartners kommer du även att driva effektiviseringar och automation av inköpsprocesserna med hjälp av RPA (Robotics Process Automation).

Du kommer även ha en nyckelroll i inköpsfunktionens analytiska arbete genom att du tar fram förhandlingsunderlag, marknadsinformation och kostnadsuppföljningar.

Rollen innebär att du till exempel kommer att:

  • Stödja organisationen i frågor rörande e-sourcing, spendanalys, contract management
  • Agera som systemägare för inköpsavdelningens digitala verktygslåda och driva kontinuerliga förbättringar
  • Projektleda eller deltaga i verksamhetsutvecklingsprojekt och upphandlingsprojekt
  • Göra marknadsanalyser, kostnadsforecast och analysera prismodeller för att förbereda faktabaserade förhandlingar

Kvalifikationer

Vi söker dig som:

  • Har en universitetsexamen inom teknik, ekonomi, statistik eller motsvarande
  • Har något års arbetserfarenhet, gärna inköpsrelaterat. Kanske har du arbetat något år som konsult, haft en roll i en inköpsorganisation eller jobbat med analys och verksamhetsutveckling i något annat sammanhang 
  • Är analytiskt lagd och har mycket goda kunskaper i verktyg som MS Excel
  • Talar och skriver obehindrat på svenska och engelska

Det är meriterande om du:

  • Har praktisk erfarenhet av e-sourcing och spendanalys eller andra inköpsrelaterade system
  • Har tidigare erfarenheter av projektledning och/eller lean

Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. För att passa inom teamet och i rollen är du en ambitiös och driven person. Du trivs med analytiskt arbete samtidigt som du är kommunikativ och uppskattar att samarbeta och utveckla relationer. Du har en problemlösande inställning och bedriver ditt arbete på ett självständigt och ansvarstagande sätt. 

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar vi med EFFSO. Alla ansökningar behandlas löpande, så vi ser gärna din ansökan omgående. Sista ansökningsdag är dock 2021-01-31.

Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Anna Hedre Eidhagen på telefonnummer: 073 413 32 05 eller via anna.h.eidhagen@effso.se

Välkommen med din ansökan!