Kommersiell Produktchef Installation

Ahlsell ger professionella användare tillgång till ett omfattande utbud av produkter och relaterade tjänster inom vatten & avlopp, värme & sanitet, ventilation, isolering, el, kyl, bygg, fastighet, industri, verktyg & maskiner samt förnödenheter och personlig skyddsutrustning. Vår verksamhet omsätter cirka 33 miljarder SEK och finns i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Estland, Polen och Ryssland. 

Med drygt 5 700 medarbetare, 240 butiker och tre centrallager förverkligar vi varje dag vårt kundlöfte: Ahlsell gör det enklare att vara proffs.

Vi växer ytterligare och söker nu dig som genom ett resultatinriktat inköp vill vara med och förädla och säkra vår fortsatta framgång på marknaden. Som kommersiell produktchef ansvarar du för vårt produktsegment installation där du säkerställer ett lönsamt och marknadsanpassat sortiment. Inköpsavdelningen består idag av 10 medarbetare där du kommer rapportera till inköpschefen för VS. Du kommer vara ett viktigt bidrag till att Ahlsells inköp och att sortimentet kontinuerligt utvecklas och ligger i framkant av marknadens behov. Är du ambitiös, affärsmässig & med god analytisk förmåga med bakgrund gärna inom branschen kan du vara den vi söker! 

Rollen

Som Kommersiell Produktchef Installation ansvarar du för att driva lönsam tillväxt inom din kategori genom att ständigt hålla dig uppdaterad om marknadens behov och utveckling inom produktområdet. Du driver självständigt din kategori från strategi till tecknande av avtal och ser till att utveckla ett marknadsanpassat och lönsamt sortiment. Ditt ansvarsområde omfattar även:

  • Förhandling av befintliga leverantörer men även val av nya. 
  • Utveckla kategoriplaner, förankra, genomföra och följa upp dessa inom ditt sortiment Installation. 
  • Följa och driva lönsamhetsutvecklingen på ditt sortiment och dina leverantörer inom installation.
  • Förhandla fram förmånliga inköpsvillkor och få till kapitaleffektiva lagersortimentet. 
  • Planera och genomföra förhandlingar med avtalsleverantörer inom ditt sortiment.
  • Kampanjplanering, förhandling av kampanjstöd från leverantörer samt kampanjprissättning
  • Samverka med säljorganisationen och se till att de har tillräckligt stöd och underlag för att sälja och marknadsföra sortimentet. Prisstrategier är ett prioriterat och strategisk viktigt område för hela organisationen.  

För att vara framgångsrik i rollen ska du ha:

  • Relevant Universitets-/högskoleutbildning (ingenjör, ekonomi, juridik)
  • 5-10 års erfarenhet av strategiskt inköp och tekniskt produktansvar 
  • Språk: Svenska, Engelska 
  • Hög användarnivå inom Excel och Powerpoint

Personliga egenskaper:

Vi söker en affärsmässig och ambitiös person som tycker om att arbeta resultatinriktat. Då Installationssortimentet är ett av de största områdena i företaget med god tillväxt, kommer du driva och leda möjliga satsningsprojekt. Därför ser vi gärna att du har erfarenhet från projektledning. Det är en stor fördel om du har god kommunikationsförmåga och vana att arbeta genom organisationen med många kontaktytor både internt och externt. Kontaktytorna hos leverantör är VD och försäljningschefer. Vidare är du strukturerad som person och tycker om att vara ”spindel i nätet”. Du arbetar värdeskapande med ett kontinuerligt fokus på att optimera hela värdekedjan. 

Vill du vara med och växa med oss och påverka vår affär med ett ansvar för vårt produktsegment installation, tveka inte att ansöka redan idag!

Kontakt:

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Du kommer utgå ifrån vårt huvudkontor i Marievik, Stockholm.

Urval sker löpande så tveka inte att skicka in din ansökan så snart som möjligt. Har du frågor eller funderingar kopplat till tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Martin Fridolf på martin.fridolf@effso.se

Ahlsells värdegrund är viktig för att uppnå vår strategi One Ahlsell. Värdegrunden fungerar som en ledstjärna och beskriver vårt förhållningssätt till kollegor, kunder och leverantörer. Värdegrunden är också en viktig del i Ahlsells förvärvsstrategi. Våra värdeord är: ansvar, öppenhet och enkelhet. 

Vi strävar efter att vara ledande inom hållbarhet genom att understödja samarbeten samt involvera och utmana alla led i vår verksamhet att arbeta innovativt. Hållbarhet finns i allt vi gör och är kopplade till FN’s globala hållbarhetsmål. 

Transparens och data är en förutsättning för att ett företag av vår storlek ska kunna bedriva ett effektivt hållbarhetsarbete. Samtidigt är byggbranschen en bransch som generellt anses vara en av de minst digitaliserade. Detta vill vi ändra på och under 2020 inleddes bland annat en större satsning för att kraftigt öka vår digitaliseringstakt med utökad central digital funktion för att driva arbetet.