Category Manager IT och indirekt material

Keolis Sverige är ett helägt dotterbolag till den internationella kollektivtrafikkoncernen Keolis Group. Vår affärsidé är att genom lokalt anpassad och hållbar stadstrafik skapa värde för resenärerna, samhället och ägarna. I Sverige är vi ca 4500 medarbetare med en omsättning på nästan 5 miljarder kronor (2020). Keolis är ett av Europas ledande kollektivtrafikföretag med verksamhet i 15 länder på fyra kontinenter med 68 500 medarbetare. Keolis erbjuder ett komplett utbud av lokalt anpassade och hållbara kollektivtrafikslösningar. Keolis är också världsledande inom automatiska tunnelbanesystem.

Om Tjänsten

Inköpsavdelningen på Keolis Sverige söker nu en Category Manager med fokus på IT och indirekta kategorier. Inköpsavdelningen ingår i Inköp och Juridik och ansvarar för cirka 1,8 miljarder SEK i årlig spend. Den består av en personalstyrka på 7 personer varav tre är Category Managers med kategoriansvar för sina respektive kategorier. Utöver detta består gruppen av två kommersiella fastighetsförvaltare med ansvar för Keolis lokalbehov och förhandling med fastighetsägare. Den siste medarbetaren ansvarar för underhåll och utveckling av inköpssystemet P2P från Baseware.

Den utlysta tjänsten innebär ansvar för det strategiska inköpsarbetet med fokus på området IT och HR-nära tjänster och varor. Ytterligare kategorier inom indirekta varor och tjänster ingår men kan till stor del anpassas efter intresse och erfarenhet.

Arbetet innebär nära samarbete med kravställare inom projektorganisationen, IT organisationen, HR och med Keolis depåer runt om i landet. Resor inom Sverige är en del av arbetet och resor utanför Sverige kan förekomma. Tjänsten kräver ett projektbaserat arbetssätt med många kontaktytor internt. I rollen som Category Manager rapporterar du till Inköpschefen.

Keolis arbetar centralt i trivsamma lokaler i Marieberg enligt principen aktivitetsbaserat kontor, som stödjer projektarbete och ett processorienterat arbetssätt.

Huvudsakliga ansvarsområden/Arbetsuppgifter:

  • Leda det strategiska arbetet inom kategorierna genom att arbeta tvärfunktionellt i projektform vilket skall generera rätt kvalitet, tillförlitlighet och värde.
  • Analysera affärsprocesser och fastställa besparingsmöjligheter genom att påverka utbud och efterfrågan.
  • Leda initiativ till processförbättringar inom Ditt ansvarsområde.
  • Utföra spendanalyser, analyser av leverantörsmarknaden, riskanalyser mm..
  • Utveckla, förankra och implementera inköpsstrategier för tilldelade inköpskategorier med syfte att åstadkomma kort- och långsiktiga besparingsmål.
  • Införa lämplig benchmark avseende konkurrenskraft, processer och riskhantering med syfte att öka Keolis lönsamhet.
  • Förhandla och sluta ramavtal.
  • Implementera nya avtal/leverantörer i samverkan med driftorganisationerna.
  • Mäta och följa upp prestation inom tilldelade inköpskategorier.
  • Leda datainsamlingsprocessen inom kategorierna, för att kontinuerligt uppdatera och identifiera användarkrav och intern spenddata.
  • Definiera, mäta och upprätthålla mätetal för projektframsteg.

Din bakgrund:

  • Akademisk utbildning, teknisk eller ekonomisk och/eller dokumenterad yrkesutbildning inom inköp.
  • Minimum 5 års erfarenhet från strategiskt inköpsarbete/upphandlingar, erfarenhet av inköp inom IT och IT relaterade tjänster.
  • Meriterande är erfarenhet av inköp relaterat till tung fordonsbransch eller verkstad.
  • Erfarenhet från förvaltning av en bred leverantörsbas, med löpande förhandling och leverantörsutveckling.
  • Flytande svenska och engelska, både i tal och skrift. Kunskaper i franska är meriterande.

Vi söker dig som är resultatinriktad och kan se organisationens behov som helhet. Du har även ett strukturerat och analytiskt arbetssätt. Du har ett väl utvecklat affärssinne med en stark kommersiell drivkraft och tar naturligt kommando i leverantörsdialogen. Du är lyhörd och kommunicerar effektivt både internt och externt för att uppnå uppsatta mål.

Vill du vara med på vår resa och driva och påverka vår affär med fokus på ständiga förbättringar av den strategiska inköpsfunktionen, tveka inte att ansöka redan idag!

Kontakt:

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Du kommer utgå ifrån vårt huvudkontor i Marieberg, Stockholm.

Urval sker löpande så tveka inte att skicka in din ansökan så snart som möjligt. Har du frågor eller funderingar kopplat till tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Martin Fridolf på martin.fridolf@effso.se