Strategisk inköpare

Coromatic säkrar tillgång till kraftförsörjning och datakommunikation för verksamhetskritiska anläggningar. Vi tillhandahåller hög tillgänglighet och produktivitet för våra kunder, vi räddar liv genom oavbruten drift 24/7, och optimerar energianvändningen för minsta möjliga miljöpåverkan.

Om rollen

Som strategisk inköpare ansvarar du för leverantörer, avtal och uppföljning av leverantörers prestationer kopplade till i första hand affärsområde Power inom Sverige och Norden. Du driver där upphandling och förhandling av nationella och nordiska ramavtal med leverantörer, främst inom direkt material såsom elkraft, mekanik och elektronik till egen tillverkning, i viss mån även underentreprenörer kopplade till projekt.

Baserat på analyser och tätt samarbete med stödfunktioner och ledningen för affärsområdet tar du fram strategier för sortimentskategorier, leverantörer och upphandling.

Du upphandlar och förhandlar ramavtal samt väljer leverantörer för bästa resultat för verksamheten med fokus på lägsta möjliga totalkostnad.

Du implementerar dessa ramavtal i Sverige och Norden. Du för en kontinuerlig dialog med affärsområdets ledning, produktion och projektorganisationen om aktuell status kring upphandlingar, avtal och priser och föreslår och vidtar de åtgärder som behövs för bästa resultat inom kategorin.

Dokumentation av t ex. förfrågningsunderlag, offerter och avtal är en del av rollen.

Rollen rapporterar till chefen för Supply Chain.

Din profil

För att lyckas i denna roll tror vi att du har eftergymnasial utbildning inom inköp, supply chain, logistik eller liknande, kombinerat med minst 6 års arbetslivserfarenhet från en liknande roll. Du ska ha erfarenhet från inköp av direkt material, önskvärt är även erfarenhet av upphandling av underentreprenörer inom installation.

Du behöver goda kunskaper i upphandling och förhandling och du ska vara van vid att upphandla och förhandla i en internationell miljö.

I rollen har du god förmåga i självledarskap och så även förmåga att hålla överenskomna tidplaner.

Du behöver goda kunskaper i Officepaketet med tyngdpunkt på Word, Excel och Powerpoint. Erfarenhet av att använda affärssystem och olika programvaror behövs där kunskaper i Visma och Sharepoint är meriterande.

Ansökan

Alla ansökningar behandlas löpande, så vi ser gärna din ansökan omgående. Sista ansökningsdag är dock 2022-08-14.

Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Johan Emthén på telefonnummer: 0708 53 63 43 eller via johan.emthen@effso.se.

Välkommen med din ansökan!