Inköpsansvarig

Om rollen

Som Inköpsansvarig skall du utveckla och harmonisera våra inköpsprocesser i Norden. Detta görs genom kontinuerlig utveckling av leverantörsportföljen och förhandling av leverantörspriser. Tillsammans med två inköpare, vilka rapporterar till dig, hanterar ni inköpsfunktionen för att säkerställa att satta mål för avdelningen uppnås.

Tjänsten är placerad på det nordiska huvudkontoret i Solna och tillhör den nordiska organisationen för Supply Management, Operations och Purchasing.

Dina uppgifter

Du kommer att ansvara för planering och genomförande av verksamheten för avdelningen. Du blir ansvarig för kategoristyrning, rapportering och utveckling av processer. Större delen av din tid kommer du att lägga på att genomföra egna projekt och upphandlingar både på eget initiativ och på uppdrag av verksamheten.

Du kommer tillsammans med dina medarbetare att ansvara för vårt P2P system (SAP) och säkerställa att inköpsprocesserna efterlevs i organisationen genom utbildning och information.

Att förankra och säkra volymkonsolideringar på nordisk och europeisk nivå blir en naturlig del av ditt jobb och du kommer löpande att identifiera och utvärdera alternativa leverantörer för att optimera leverantörsbasen.

Du kommer att ha regelbunden kontakt med den globala organisationen.

Resor förekommer i mindre omfattning.

Du kommer att ha stor möjlighet att utveckla, planera och påverka ditt eget arbete.

Din profil

Vi söker dig som har ett starkt intresse för att driva och utveckla processer samt har en god samarbetsförmåga. Du har några års erfarenhet inom inköp, företrädesvis som Strategisk Inköpare av indirekt material och redo för nästa steg i karriären med personalansvar för en mindre grupp. Du bör ha stor inköps- och förhandlingsvana från nordiska verksamheter och vana av att agera i projekt med många intressenter både lokalt och internationellt. Som person är du initiativrik, självgående, strukturerad, analytisk och har en god kommunikationsförmåga och lätt för att coacha och leda andra.

Eftersom du arbetar i ett nordiskt team behöver du ha goda kunskaper i både svenska och engelska. Du behöver ha goda kunskaper i Office-paketet, speciellt i Excel och Powerpoint. Vi ser gärna också att du har någon form av relevant akademisk utbildning.

Ansökan

Välkommen med din ansökan via länken nedan. För frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Johan Emthén på johan.emthen@effso.se. Urval sker löpande och vi ser därför fram emot att få din ansökan så snart som möjligt.

Fackliga representanter är Rolf Tysse Unionen, rolf.tysse@bshg.com samt Emil Fagernes Unionen, emil.fagernes@bshg.com

About us

Find out how you can reach your potential at BSH Home Appliances Group: As a leading manufacturer of home appliances and solutions, we encourage commitment and open-mindedness among our employees. With our global brands Bosch, Siemens, Gaggenau and Neff as well as our local brands, our focus truly is on innovation. And that doesn’t just apply to our products and services, but also drives the way in which we cooperate, exchange ideas and organize our teams. Everyone is invited to make their individual contribution to our overall success. Join us now and give your career a home.

Sökord: Inköp, Inköpare, purchasing, sourcing, nordisk organisation, chef, indirekt material, tjänsteinköp