Erfaren upphandlare

Är du en erfaren upphandlare som arbetar enligt LOU, tycker att det är roligt med projektledning och vill vara med och göra samhället mer hållbart i en verksamhet som är på en spännande utvecklingsresa? Då kan det vara dig vi söker!

Om oss

Vi på SRV genomför just nu ett större förändringsarbete där kundrelationen är central och målet är att skapa ett modernt företag inom återvinningsbranschen och bli ett av Sveriges bästa kommunalägda avfallsbolag. Den här tjänsten är en fantastisk möjlighet för dig som vill medverka till förflyttningen från ett traditionellt återvinningsbolag till ett modernt serviceföretag. Du får ett stort mandat att agera inom din befattning, som är en viktig del av helheten, inom ramen för värdegrunden Professionell – Enkel – Tillsammans för miljön som genomsyrar hela organisationen.

SRV återvinning AB är ett aktiebolag ägt av fem kommuner på Södertörn: Huddinge, Haninge, Botkyrka, Salem och Nynäshamn. Kommunerna har gett SRV i uppdrag att sköta insamling och hantering av hushållsavfall. Verksamheten omfattar insamling och förädling av återvinningsmaterial, bränsle och avfall, samt deponering. Vi är idag cirka 270 anställda och tar emot ca 200 000 ton avfall varje år och omsatte 552 Mkr (2023). SRV hämtar avfall från cirka 154 000 hushåll i ägarkommunerna. Företaget har också 3 000 företags- och verksamhetskunder – allt från små och stora företag till bostadsrättsföreningar, förskolor och organisationer.

SRV återvinning har en stor återvinningsanläggning vid Gladö Kvarn i Huddinge. Anläggningen är den till ytan största i Sverige. Vi driver också sju återvinningscentraler, för i första hand hushållen, inom de fem ägarkommunerna.

Om rollen

Rollen innebär ett självständigt och affärsmässigt arbete med stort verksamhetsfokus i nära samarbete med kollegor i organisationen. Dina arbetsuppgifter kommer främst att bestå av att leda och genomföra upphandlingar av olika grader av komplexitet. Du ansvarar för hela upphandlingsprocessen inklusive marknadsanalys, strategiarbete, avtalsförvaltning och avtalsuppföljning. Du stöttar organisationen och ger råd och stöd i upphandlings- och avropsfrågor.

Du kommer självständigt att planera, genomföra samt följa upp upphandlingar som drivs i projektform med dig som projektledare. Det förekommer både ramavtalsupphandlingar och specifika upphandlingar.

Vi använder upphandlingssystemet Kommers samt Teams som projektverktyg.

Ditt ansvar

  • Leda och genomföra upphandlingar enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU)
  • Utföra marknadsanalys och strategiarbete
  • Ansvara för avtalsförvaltning
  • Arbeta med avtalsuppföljning
  • Stödja och ge råd i upphandlings- och avropsfrågor
  • Planera, genomföra och följa upp upphandlingar som projektledare
  • Arbeta med både ramavtalsupphandlingar och specifika upphandlingar
  • Använda upphandlingssystemet Kommers och projektverktyget Teams

Din profil

  • Utbildad upphandlare inom offentlig sektor med kunskaper om LOU
  • Relevant högskoleutbildning eller certifierad inköpsutbildning på yrkeshögskola
  • Minst fyra års praktisk erfarenhet av upphandlingsarbete
  • Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
  • Van användare av Office-paketet (Word, Excel, PowerPoint)
  • Van användare av upphandlingsverktyg och avtalsdatabaser, särskilt Kommers är meriterande
  • Mål- och resultatorienterad samt självgående
  • Social och nyfiken med lätt för att skapa nya kontakter
  • God samarbetsförmåga och serviceinriktad
  • Strukturerad och flexibel

Låter detta som en spännande utmaning? Om ja, tveka inte att skicka din ansökan redan idag!

Ansökan

Rollen är en tillsvidareanställning med placering på vårt huvudkontor i Huddinge och rapporterar till chefen för Ekonomi, Inköp och IT. Tjänsten inleds med sex månaders provanställning. Tillämpning av alkohol- och drogtest innan anställning kan bli aktuellt.

Ansök så snart som möjligt, då urval och intervjuer sker löpande. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Martin Fridolf, Senior rekryterare på EFFSO, Martin.Fridolf@effso.se