Spendanalys

Spendanalys visualiserar inköpsmönster

Spendanalys, grundsten till kategoristyrning

En av grundstenarna till kategoristyrning

En spendanalys visualiserar inköpsmönster vilket gör det enklare för inköp att kommunicera såväl strategier som taktiska val. Datadriven spendanalys används för att formulera tydliga inköpsstrategier, både generellt och för specifika kategorier.

Den är en av grundstenarna till kategoristyrning och svarar på frågor som:

  • Vad köper vi? Hur stora är våra inköpskategorier?
  • Hur mycket köper vi för? Hur ser vår inköpsvolym ut?
  • Från vilka leverantörer köper vi? Är vi trogna våra avtal?
  • Hur köper vi? Följer vi policys och processer?
  • Vem i organisationen är köparen?

Jag vill veta mer om spendanalys

Ring oss på +46 8 440 39 30 eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi älskar att prata spendanalys och inköp!

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Så här jobbar EFFSO med spendanalys

Spendanalys innefattar fyra distinkta delar: datainsamling, rensning eller tvättning av data, kategorisering och analys.

Datainsamlingen hämtar inköpsdata från alla köp som organisationen gjort över en viss period – oftast 12 till 24 månader. Ofta innehåller data från fakturareskontra felaktigheter, vilket gör att man måste tvätta informationen samt rensa och korrigera dubbletter och andra felaktigheter. När man har rensat klart, kategoriserar man datan för att reflektera organisationens kategoriträd. Slutligen analyseras den kategoriserade datan för att fånga insikter och synliggöra den potential som finns inom organisationen.

Spendanalysens fyra grundpelare

  • Datainsamling – Spendanalysen baseras på extern fakturadata från fakturareskontra
  • Rensning av data – Fakturareskontra data innehåller nästan alltid felaktigheter av typen dubbletter, felstavningar och formateringar
  • Kategorisering – Datan kategoriseras i logiska grupper som reflekterar organisationens kategoriträd
  • Analys och visualisering – Analysen skapar insikter som t ex leder till rätt prioritering, identifiering av besparingsmöjligheter och uppföljning av beteenden

Rapportering och visualisering

Spendanalys möjliggör tydlig rapportering och visualisering som exempelvis:

  • Volymvärde och paretoanalys
  • Lagerklassifikationer
  • Kategoriträd och inköpsstruktur
  • Portföljanalyser som exempelvis Kraljic, Bensaou, eller Kamann
  • Relationskategorisering

Potentialbedömning nästa steg

Spendanalysen kan man sedan använda tillsammans med en bredare analys av inköpsfunktionen – något som vi kallar potentialbedömning. Genom att kombinera spendanalys med analys av produktegenskaper och leverantörsmarknaden kan organisationen upptäcka ytterligare besparingar. På så vis blir en spendanalys en viktig beståndsdel för att ta fram en inköpsstrategi – såväl övergripande som för enskilda prioriterade kategorier.

Porträtt på en blond kvinna i röd kavaj som ser in i kameran och ler.

Vill du veta mer om spendanalys?

Jag berättar gärna mer om både spendanalys och Spendency!

 

Jenny Vårlid

Chef Affärsutveckling EFFSO AB

Spendanalys har aldrig varit enklare

En ordentlig spendanalys är A och O. Spendency är ett utmärkt sätt att hålla kontroll på och analysera sin spend då systemet är enkelt att använda, snabbt att installera och inte kräver några förkunskaper.

Ett intuitivt verktyg

Spendency är ett intuitivt drag-n-drop verktyg. Du laddar enkelt in din egen spenddata. Därefter hjälper systemet dig att kontrollera och gruppera denna. Du blir snabbt klar med analysen via det visuella gränssnittet och du kan titta på din data ur olika tidsskalor. Till exempel per år, kvartal, månad. Du kan också jämföra med tidigare perioder och växla löpande mellan kategori-, leverantörs- eller transaktionsvy.

Faktabaserat underlag

När du följer upp din spend med Spendency har du alltid ett faktabaserat underlag till det strategiska inköpsarbetet som till exempel kategoristyrning. Du ser och kan mäta effekterna i neutrala belopp från din egen data och det blir enkelt att delge insikterna till andra intressenter i din organisation. Med andra ord har det aldrig varit enklare att visa vilket konkret värde som inköp bidrar med!

Bild på Spendency logga mot en lila bakgrund. Video play button

Upptäck Spendency!

Spendency är ett smidigt och kraftfullt spendanalys verktyg. Spendency är utvecklat för såväl inköpschefer som vill få en överblick över företagets kostnadsutveckling som för kategoriansvariga som mer i detalj vill studera och strukturera de kategorier som bearbetas. Det är också ett utmärkt verktyg för att kommunicera internt i organisationen hur era kostnader utvecklas över tid.

Spendency är framtaget av EFFSO och av personer som under många år arbetat med att hantera spenddata. Vi hade erfarenheter från flera andra systemlösningar men tyckte inte att någon av dessa mötte våra behov. Klicka på videon till vänster för att upptäcka Spendencys styrkor!

Hur ofta behöver man göra en spendanalys?

Ladda ner vårt white paper ”Effektiv spendanalys”

Vi rekommenderar alltid inköpsfunktioner som inte har hög datakvalitet att först skapa en spendanalys utifrån tillgänglig data och först därefter analysera behovet av nya order- och fakturarutiner. Detta eftersom nyttan med en tidig spendanalys på kategori- och leverantörsnivå är mycket hög och eventuella beslut om nya administrativa rutiner måste fattas baserat på många fler aspekter än behovet av uppföljning.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Spendency har gett oss möjligheten att ta tag i vår spend på riktigt och få full kontroll och transparens på ett mycket smidigt och effektivt sätt.

Kenneth Österman, Chief Procurement Officer på Swedavia AB

Varför EFFSO?

Vi erbjuder enastående kunskap

Vi är fokuserade på inköp och har enastående kunskap inom alla delar av inköpsområdet. Vi har kunskaper både inom indirekt och direkt material, för att inte tala om spendanalys. Kompetensen spänner över alla typer av kategorier och vårt breda intellektuella kapital är byggt runt en väl genomtänkt uppsättning verktyg, mallar och metoder.

Vi skapar bestående resultat

Vi är ”doers” och specialister. Vi arbetar i team tillsammans med er för att faktiskt få jobbet gjort och skapa resultat. Vi har gärna en långsiktig relation med er för att säkra långsiktiga resultat och ett kontinuerligt inflöde av expertkunskap. Vi hjälper er med rätt typ av verktyg för att ni själva ska kunna hantera alla förbättringar och förändringar över tid.

Bättre ekonomiskt utfall

Vi levererar realiserade besparingar och vi ser till att ni får ut bästa möjliga avkastning mot nedlagt antal arbetstimmar. Vi levererar ett starkt business case med fokus på ROI och avgifter knutna direkt till resultat. Vårt gemensamma fokus på finansiella resultat och överföring och uppbyggnad av kunskap i ert inköpsteam levererar bestående effekt.

Urval av kunder efter bransch

Automotive
BorgWarner
CEVT
Kongsberg Automotive
Toyota MH
Energi, Fastighet & Entreprenad
Bravida
NCC
Vattenfall
IT & Telecom
Arelion
Axis Communications
Eltel Networks
Mycronic
Livsmedel & Retail
Ahlsell
Coop Sverige
ICA Gruppen
Menigo
Offentlig sektor
Göteborgs stad
Mölndals stad
Swedavia
Systembolaget
Process- & Tillverkning
Boliden
Envirotainer
Lesjöfors
Sandvik Coromant
Tjänster
High Chaparral
ISS
Kunskapsskolan
Samhall
Övrigt
Bankgirot
MTR
OneMed
Stena Line

Behöver du vägledning?

Ring oss på +46 8 440 39 30 eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom inköp.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.