Vad är automation – och vad innebär det för Inköp?

Det surras mycket om robotar och automatisering. Så även inom Inköp! Men hur kommer man igång? Tillsammans med AKOA, Another Kind Of Automation, erbjuder vi en kostnadsfri webinarserie i två delar med start den 10 december.

Webinarserie i två delar

Det har surrats en hel del om robotar och automatisering ett bra tag nu, även inom Inköp. Nu har tekniken börjat bevisa sig och vi ser positiva effekter inom många områden. Därför har vi satt ihop en webinarserie tillsammans med AKOA, om just automation. Talare är Michel Björn från EFFSO, och Anna Andrae från AKOA, Another Kind Of Automation.

I det första webinaret fokuserar vi på vad automation är och vad det betyder för Inköp. I det uppföljande webinaret går vi igenom hur du kan komma igång. Du kan anmäla dig till båda eller bara till en av dem här nedan. Webinarerna är kostnadsfria!

Webinar 1: Vad är automation och vad betyder det för inköp?

I vårt första webinar torsdag 10 december kl. 08.30-09.30 kommer vi att ta Robotic Process Automation (RPA) och Intelligent Process Automation (IPA) ner på jorden genom att förklara vad de är och beskriva hur de kan användas i inköpsprocessens olika delar.

Du kommer att få:

  1. En förklaring på vad RPA och IPA är. Fördelar respektive nackdelar med tekniken.
  2. Se en robot skapas live i en av de ledande mjukvarorna
  3. En inblick i vad som gör automation intressant för Inköp. Möjligheter och tillämpningsområden.
  4. Nominera och motivera din egen processkandidat för automation. Passa på att få just din processkandidat validerad och designad – helt kostnadsfritt!

Webinar 2: Så kommer du igång

I vårt andra webinar onsdag 27 januari kl. 08.30-09.30 kommer Michel och Anna att närmare gå in på hur du startar ett automationsinitiativ, själv eller med hjälp av AKOAs automationstjänst. Vi kommer även att presentera den vinnande processkandidaten från vårt första webinar!

Under den dryga timmen kommer du att få svar på följande frågor:

  1. Vilka är de olika stegen i automationsresan?
  2. Hur kommer du i gång med tekniken? Och hur ska man ta hand om robotarna när de är live?
  3. Vad krävs av din organisation i tid, kompetens, investering för att få ut ett värde?
  4. Den nominerade processkandidaten, på vilket sätt kan den automatiseras – vad är vinsten?

Du kan anmäla dig till båda eller bara till ett av webinarierna via formuläret här nedan. Webinarerna sker över Zoom och är självfallet kostnadsfria.

Om talarna

Michel Björn, EFFSOs egna Mister Robot,  bygger robotar både på jobbet och hemma. Han  är även hjärnan bakom vårt Mission Control Center (MCC). MCC är EFFSOs samlade erfarenheter i kategorispecifik intelligens med metoder och verktyg som stöttar och effektiviserar våra leveranser. Han är dessutom en mycket uppskattad och van föreläsare och utbildare.

Anna Andrae, SVP Sales AKOA Automation Cloud, ansvarar för AKOAs Automationstjänst. Anna brinner för att med hjälp av ny teknik hitta olika sätt att utveckla och förbättra processer, organisationer och affärer och har de senaste två åren specialiserat sig på robotisering och automation. Anna har även  i sin tidiga karriär arbetat med digitalisering inom inköp.

Anmälan, välj webinar: