Utbildning
Gustaf har en civilingenjörsexamen i industriell ekonomi från Linköpings universitet och har även pluggat på Nanyang Technological University i Singapore.
Karriär
Gustaf kom till EFFSO direkt efter sina studier i Linköping. Examensarbetet skrev han åt Reitan Convenience Sweden och han hann även med två praktikperioder på Scania under sin studietid innan han började som managementkonsult på EFFSO i Stockholm 2016. På Scania fick han jobba med både logistikutveckling och förbättringsarbete.
Relevanta erfarenheter
Gustaf har gedigen erfarenhet som projektledare inom strategiskt inköp och har lett ett stort antal uppdrag i både privat och offentlig sektor. Han har ansvarat för att implementera kategoriplaner, driva strukturella inköpsdiagnoser och utveckla processer för onboarding av leverantörer med fokus på ESG.
Hans arbete har omfattat spendanalyser, metodutveckling och styrmodeller samt framtagande av konkreta förbättringsplaner och utbildningsinsatser. Gustaf har även drivit komplexa upphandlingar, lett förhandlingar och levererat tydliga besparingar i flera kategoriinitiativ, bland annat inom bygg- och industribranschen.
Bloggare
Förutom att vara konsult på EFFSO i Stockholm händer det att Gustaf bloggar om inköp på EFFSO Tools. Han har bland annat skrivit och bidragit till följande texter:
Bättre onboarding kan minska risk i leverantörsled
Kontaktuppgifter
Telefon: +46 73 612 43 17
E-post: gustaf.teneberg@effso.se
Tre snabba frågor
1.Varför började du arbeta med inköp?
Jag tyckte inköp lät intressant för att det handlade om fysiska flöden med transaktioner av varor/tjänster samt kapital. Det verkade så konkret och logiskt. Utöver det gillade jag även att strategiskt inköp byggde på tvärfunktionalitet med interna såväl som externa relationer. Nu i efterhand kan jag dock konstatera att det finns en stor variation i hur långt man har kommit inom detta mellan olika organisationer – och det är ju det som gör jobbet extra spännande!
2.Vilken är den vanligaste frågan du får från kunder?
”Varför blir våra förbättringar eller strategier inte implementerade?” Den typiska strategiska inköparen är ofta analytiskt och kommersiellt fokuserad men kan ha svårt att driva igenom förändringar och därigenom realisera potential. Jag tror att vi generellt måste lägga mer tid på att förankra och att engagera intressenter i våra förbättringsaktiviteter. Vidare tror jag att den moderna inköparen som vill skapa såväl långsiktiga som hållbara resultat behöver vara mer utav en projektledare och relationsbyggare.
3.Vad är det första du skulle göra som ny inköpschef?
Säkerställa att det finns en genomarbetad spendanalys med god kvalitet! Gilla det eller ej men spendanalysen är den grundläggande faktabasen som vi bygger allt på inom inköp.
Om EFFSO AB
Nordens ledande konsultföretag inom inköp och supply chain. Med lång erfarenhet inom inköp hjälper vi företag och organisationer att uppnå oslagbara resultat med sin inköpsverksamhet. Läs mer om EFFSO här.
Och vill du läsa mer om inköp kan vi rekommendera EFFSO Tools, vår egna verktygslåda som samlar det mesta du behöver veta om inköp!