Taktisk inköpare IT

Vi söker en taktisk inköpare IT som vill vara med och finansiera svensk export

Om SEK 

Jobba för en hållbar värld genom ökad svensk export! SEK står för svensk exportkredit och i 60 år har lån från oss gjort det möjligt för generationer av svenska företag att växa. Med ökad export skapar vi tillväxt i Sverige och bidrar till nytänkande lösningar för en hållbar utveckling i världen. Med staten som ägare är vi en syftesdriven, stabil partner som bygger långsiktiga relationer.

Om rollen

I rollen som Taktisk Inköpare blir du en nyckelspelare i att leverera praktisk och effektiv inköpskraft. Rollen är placerad i Stockholm. Du kommer att:

  • Driva förhandling och avtalsimplementering inom hela organisationen
  • Stötta verksamheten och SEKs IT-organisation med att säkerställa inköpsprocesser och behovsanalys
  • Stötta upphandlingar inom IT-området (till exempel licenser, konsulttjänster, molntjänster, support)
  • Stötta och samordna kontraktsadministration och avtalsuppföljning
  • Identifiera upphandlingsbehov och tillsammans med kollegor prioritera aktiviteter
  • Vara drivande i inköpssystemet och bidra i dess utveckling
  • Verka i gränslandet mellan operativ handling och att bidra till förändring – men främst vara en genomförare och förespråka förbättringsaktiviteter inom inköpsprocessen

Om dig

Vi tror att du har:

  • Minst 3 års erfarenhet av inköpsarbete, gärna med inriktning mot IT
  • Erfarenhet av att genomföra och leda hela upphandlingsprocesser
  • Stark förhandlings- och leverantörskompetens
  • God förståelse för reglerad verksamhet, exempelvis inom bank, finans, MedTech eller Pharma
  • Flytande svenska och engelska i tal och skrift, även inom fackterminologi
  • Erfarenhet av att arbeta strukturerat och processorienterat, gärna i inköpssystemmiljö
  • Akademisk examen eller YH-utbildning i kombination med relevant arbetslivserfarenhet

Meriterande

  • Tidigare involverad i regulatoriska frågor såsom DORA, NIS eller GDPR
  • Erfarenhet från organisationer under finansiell reglering
  • Erfarenhet av implementering eller användning av inköpssystem
  • Vana av att arbeta i unga inköpsfunktioner i förändring

Personliga egenskaper

  • Strukturerad och ansvarstagande – trygg i roller med krav på ordning och tydlighet
  • Kommunikativ och samarbetsinriktad – bygger förtroende och samarbetar med olika stakeholders
  • Ser dig själv som en servicefunktion, men har pondus och driv att leverera
  • Anpassningsbar, prestigelös och pragmatisk
  • Trivs med att kombinera operativt arbete med förbättringsinitiativ

Tillsammans arbetar vi över gränser och generationer

Du som jobbar på SEK har ett tydligt uppdrag. Hos oss är du en av våra professionella lagspelare som med affärsmannaskap, starkt kundfokus och en vilja att nå resultat främjar ökad svensk export. Tillsammans är vi Team SEK.

Det spelar ingen roll var du är i din karriär – vi ger dig utvecklingsmöjligheter och ansvar. I vårt ekosystem av förstklassig kompetens kan du verkligen växa.

För oss är du en viktig del av en kultur som både höjer arbetsglädje och prestation. Det finns en närhet och enkelhet här som underlättar samarbete och korta beslutsvägar. Det är också en kultur som driver förändring genom att tillvarata ditt engagemang och som gör det möjligt för alla att vara med och påverka. 

Tillsammans är vi ett högpresterande lag

Proaktiva – Engagerade– Lagspelare

Som ett SEK gör vi mer nytta för fler och är en kraft i omställningen. När vi fortsätter vår historia, som går över gränser och generationer, gör vi det tillsammans.

Ansökan

Ansök så snart som möjligt, dock senast 2025-08-24. På grund av sommarledighet kan återkoppling dröja något. Intervjuer kommer att hållas både före midsommar och i augusti.

Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Johan Emthén på johan.emthen@effso.se

Välkommen med din ansökan!